Olin viime viikolla kuuntelemassa erikoishammaslääkärin luentoa karieksen hallinnasta, eli siitä miten pidämme reikiintymistä aiheuttavat bakteerit loitolla – niin kotona, kuin vastaanotollakin. Suussamme on paljon bakteereita, hyviä ja pahoja. Hampaan paikkaus ei kuitenkaan ole ratkaisu karieksen hallintaan. Kun suuhun saadaan mahdollisimman tasapainoinen tila bakteereiden suhteen, hampaiden reikiintymistä aiheuttava kariesbakteeri pysyy hallinnassa luonnostaan. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ja mikä on jokaisen henkilökohtainen vastuu näissä talkoissa?

Suun bakteerikannan tasapainon saavuttamisessa tärkeitä tekijöitä ovat ruokailutottumukset ja huolellinen päivittäinen suunhoito. Elintapamme ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana. Ruuasta on tullut sokeri – ja hiilihydraatti pitoisempaa, ruokailemme usein ja nautimme erilaisia virvokkeita sekä välipaloja pitkin päivää. Ruokailun tulisi olla säännöllistä ja ruuan ravitsevaa, jotta vältymme jatkuvan napostelun aiheuttamilta happohyökkäyksiltä. Hampaamme kestävät luonnostaan 5-6 happohyökkäystä päivän aikana. Happohyökkäyksen hapot liuottavat hyviä mineraaleja hammaskiilteestä ja siksi liialliset happohyökkäykset ovat vaaraksi hampaan terveydelle.

Pienten lasten vasta puhjenneiden hampaiden kiille on vielä hauras ja reikiintyy helpommin jatkuvien happohyökkäysten seurauksena. Lasten jatkuva napostelu esimerkiksi sokerittomilla maissinaksuilla saa aikaan jatkuvan happohyökkäyksen suussa. Vaikka naksuissa ei ole lisättyä sokeria, ovat ne silti silkkaa hiilihydraattia ja aiheuttavat happohyökkäyksen.

Hampaiden hyvinvoinnin kannalta paras janojuoma on vesi. Ruokailun jälkeen nautittu pieni jälkiruoka taas on parempi vaihtoehto, kuin koko päivän jatkuva karkinsyönti. Ksylitolituotteilla on aterioiden jälkeen nautittuna tutkitusti ehkäisevä vaikutus hampaiden reikiintymiseen. Kansainvälisten Käypähoito suositusten mukaan 5g ksylitolia päivän aikana vaikuttaa vähentävästi karies bakteerien määrään.

Ruokailun ohella vaikutusta on sillä, miten me puhdistamme hampaamme päivän aikana:

  • Suositus aikuisille on hammaspesu 2 x päivässä 1450ppm fluoritahnalla ja hammasvälien puhdistus kerran päivässä.
  • Suositus 0-3vuotiailla lapsille on hammaspesu 2 x päivässä niin, että toisella kerralla käytetään 1000ppm fluoritahnaa ja toisella kerralla harjataan ilman tahnaa.
  • Suositus 3-5 vuotiailla lapsille on hammaspesu 2 x päivässä 1000ppm tahnalla.
  • Ensimmäisten pysyvien hampaiden puhjettua suuhun, tulee aloittaa hampaiden harjaaminen aikuisten fluoritahnasuositusten mukaisesti. Suositeltavaa on myös, että lapsi tutustuu hammasvälien puhdistamiseen, esimerkiksi hammaslankaimen avulla.

Lasten hienomotoriikka kehittyy 12 vuotiaaksi asti ja siksi alle 12-vuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen apua hampaiden harjauksessa. Lapsi voi harjoitella harjausta itse, mutta suositus on, että aikuiset tarkastavat hampaiden harjauksen tuloksen ja harjaavat itse lapsen hampaat ainakin kerran päivässä.

Hampaiden huolellinen puhdistaminen ei ole itsestäänselvyys ja vaatii harjoittelua. Plakkiväritabletit ovat hyvä apuväline niin aikuisille, kuin lapsillekin riittävän puhdistustuloksen saavuttamiseksi. Plakkiväri värjää hampaisiin jääneen bakteerimassa, plakin, pinkiksi, joten on helppo huomata minne harja ei ulottunut.

Huolellisen hampaiden puhdistamisen lisäksi on tärkeää käydä suuhygienistillä ja hammaslääkärillä säännöllisesti. Jokaisen suun bakteerikanta on erilainen ja siksi hoitokäynnit määräytyy yksilöllisesti.

Aikuiset ovat vastuussa lastensa ruokailu- ja suunhoitotottumuksista. Kun ateriarytmi pidetään tasaisena ja annetaan lapsille oikeaoppiset eväät hyvään suuhygieniaan, on lapsella suurempi mahdollisuus säilyttää terveet hampaat läpi elämänsä. Aikuinen on myös vastuussa omasta terveydestään, mutta masentua ei kuitenkaan tarvitse, jos tarvittavia suuhygienian rutiineja ei ole lapsuudessa oppinutkaan. Hyvän ja riittävän suuhygienian taitoja ei ole myöhäistä oppia aikuisiälläkään, mutta vanhojen tapojen muuttaminen saattaa vaatia enemmän kiinnostusta ja motivaatiota. Vaikka kysymys on vain muutaman minuutin päivittäisestä panostuksesta omaan terveyteen, on se kuitenkin muutos jokapäiväisen elämän rutiineissa.

Me HappySmilellä haluamme tukea juuri sinua hyvän suun terveyden saavuttamisessa. Meille voit aina lähettää mieltäsi askarruttavia kysymyksiisi, sillä vastaamme niihin mielellämme. Muista, että puhdas suu vetää puoleensa!

Ihanaa syksyn jatkoa!

Terveisin Emilia